Hlajenje motorja v našem avtomobilu
Motor na notranje izgorevanje je nedvomno doprinesel celemu svetu novo mero svobode in tehnološkega napredka. Dandanes uporablja motor na bencin ali dizel večina cestnih vozil, saj nam omogoča zelo dobro učinkovitost porabe goriva. Obenem pa je življenjska doba njegovih komponent zelo dolga. Vsa moč in zanesljivost, ki nam jo nudi moderni motor pa s seboj prinaša tudi velike količine ustvarjene vročine. To mora uravnavati hladilni sistem avtomobila, ki skrbi za optimalno delovanje mehaničnih komponent z uravnavanjem temperature.
Hladilniki vode v avtu imajo pomembno nalogo
Vsak moderni avtomobil z motorjem na notranje izgorevanje ima na sprednji strani motorja hladilnik vode. To ni enaka komponenta hladilniku klime, je pa zelo podobna. Glavna naloga hladilnika vode je ta, da ogreto vodo izpostavi zraku, ki piha v avto, ko se vozimo. S tem se hitro ohladi, nakar jo črpalka pošlje naprej po motorju.
V omenjenem hladilniku se nahaja mešanica antifriza in vode. Ta mešanica mora biti odporna na zmrzujoče temperature, saj se med vožnjo pozimi hitro lahko shladi na -15°C stopinj ali še manj. Moramo biti previdni, da čistilne tekočine za stekla in hladilne tekočine za motor ne zamešamo. V nasprotnem primeru lahko naredimo več škode kot koristi.
Voda ni nadomestilo za antifriz
Pogosto se vozniki začetniku zmotijo, saj v hladilni sistem za avto dolijejo vodo. To nikoli ni priporočljivo, saj voda ni dober prenašalec vročine. Moramo se zavedati, da temperature v motorju in njegovi okolici lahko narastejo na 900°C stopinj Celzija in več. Voda veliko hitreje zavre kot antifriz. To pomeni, da ne more učinkovito odstraniti odvečne toplote, kar povzroči segrevanje motorja.
Vsebino antifriza lahko preverimo sami. Večina avtomobilov ima na vgrajeni posodi pri hladilniku motorja opazno označen nivo zahtevane količine hladilne tekočine. Če dejanska tekočina močno pod omenjenim nivojem, jo moramo doliti. Pri tem je zelo pomembno, da to storimo pri ugasnjenem vozilu in hladnem motorju. Če bi to poizkušali storiti pri delovni temperature motorja lahko tekočina, zaradi vročine, udari ven iz dovoda za dolivanje ter nas poškoduje.
Termostati in hladilni sistemi za avto delujejo skupaj
Vsi hladilniki vode se nahajajo v prednjem predelu našega vozila, če seveda uporabljamo motor na notranje izgorevanje. Ko zaženemo hladen motor, se hladilna tekočina ne začne takoj pretakati. Razlog za to je, da sistemi za nadzor temperature v našem vozilu počakajo, da motor doseže delovno temperaturo. Ko doseže določeno vrednost, je izgorevanje goriva veliko bolj učinkovito, mehanski deli se manj obrabljajo ter tudi motor lahko razvije večjo moč.
V predelu motorja našega avtomobila se nahaja majhna naprava, ki jo imenujemo termostat. Ta odloči, kdaj bodo pričeli hladilni sistemi avtomobila delovati. Pod te štejemo ekspanzijsko posodo, hladilnik za vodo, povezujoče cevi, ventilator za hladilnik in vodno črpalko.
Različne vrste termostatov za avto
Napredek v avtomobilski tehnologiji je prinesel veliko novosti. Veliko novejših vozil ima dandanes vgrajene LED luči. Te porabijo približno 90% manj električne energije, če jih primerjamo s halogenskimi. Obenem pa lahko ustvarijo veliko več svetlobe. Načeloma se vsake nekaj let izboljšajo mnoge komponente v novih avtomobilih. Enako pa velja za termostate. Starejši avti imajo vgrajene analogne termostate v katerih se nahaja vosek. Ko motor doseže določeno temperaturo, se vosek stopi, kar omogoča pretok tekočine za avto. Omenjeni hladilni sistemi za avto so še vedno prisotni v nekaterih vozilih, saj delujejo zanesljivo.
Novejša vozila imajo vgrajene novejše termostate, ki delujejo s pomočjo računalnika. S tem je omogočen boljši nadzor temperature motorja v vseh pogojih. Načeloma je vseeno kateri termostat je vgrajen v naše vozilo, glavno je, da pravilno deluje.
Drugi hladilniki v našem vozilu
Naš jekleni konjiček ima številne hladilne sisteme avtomobila, ki se v njem nahajajo. Najbolj poznan je hladilnik za motor. Ob njem pa se tudi nahajata:
- Hladilnik klime
- Hladilnik olja
Oba sistema se nahajata ob hladilniku vode ima imata pomembno nalogo. Hladilnik klime je ključnega pomena za gretje in hlajenje našega avtomobila, ko uporabljamo klimo. Hladilnik za olje pa poskrbi, da je temperatura olja vedno primerna za delovanje motorja.
Koncentrat antifriz in tekočina antifriz
Vsakodnevna raba našega avtomobila bo imela učinek, da bo hladilna tekočina izhlapela. Ta proces je izredno počasen, vendar se dejansko dogaja. Sčasoma jo bomo morali doliti. Pri tem pa bomo imeli izbiro nakupa koncentrata antifriz tekočine ali pa že ustvarjene mešanice. Koncentrat zmešamo z vodo v meri, ki jo je določil proizvajalec. V povprečju je ta mera 1:5.
Pri dotočitvi hladilne tekočine v hladilnik za vodo pa vedno bodimo pozorni na:
- Da hladilno tekočino vedno dotočimo, ko je motor hladen in ni v pogonu
- Poznamo več vrst hladilne tekočine, ki jo prepoznamo po barvah. Vedno poizkušajmo dotočiti enako vrsto tekočine, kot jo imamo že v sistemu
- Dobro se prepričajmo, da ne bomo tekočine v zmoti nalili v rezervoar za čistilno tekočino za stekla
Omenjeno nalogo lahko tudi vedno zaupamo lokalnemu mehaniku, ki bo najbolj strokovno opravil zamenjavo tekočine za hlajenje.
Neprekinjen vir energije za naš avtomobil
Znanje o delovanju vozila, ki si ga lastimo je neprecenljivo. Če poznamo delovanje osnovnih komponent, bomo veliko lažje opazili razne tehnične težave in jih tudi odpravili.
Category: Oprema